flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану організації роботи підрозділів служби судових розпорядників місцевих загальних судів Волинської області за 2011 рік

 Аналіз

стану роботи підрозділів служби судових розпорядників місцевих загальних   судів Волинської області

за 2011 рік

 

На виконання п. 17 Положення про територіальні управління Державної судової адміністрації України,  затвердженого   наказом   ДСА України   від   05.04.2011  №82 та п. 49 плану роботи сектору на І півріччя 2012 року сектором проведено аналіз стану роботи підрозділів служби судових розпорядників місцевих загальних судів Волинської області за 2011 рік.

Спеціалісти сектору організації роботи з ведення судової статистики, судового діловодства та архіву судів, організації служби судових розпорядників співпрацюють із судовими розпорядниками місцевих загальних судах Волинської області та вживають заходів в частині надання методичної та практичної допомоги з питань, що відносяться до компетенції сектору. Крім того, питанню організації роботи судових розпорядників судів області, постійно приділяється увага на вивченнях стану організації діяльності місцевих загальних судів області.

Судові розпорядники організовують свою роботу відповідно до: ст. 153 Закону України від 07.07.2010 «Про судоустрій і статус суддів»; Положення про службу судових розпорядників та організацію її діяльності (далі Положення), затвердженого наказом ДСА України від 14.07.2011 №112;  нормативно-правових актів та Інструкцій; внутрішніх посадових інструкцій. На виконання вимог Положення - у кожному суді діє служба судових розпорядників. Судові розпорядники забезпечують додержання особами, які перебувають у суді, встановлених правил, виконання ними розпоряджень головуючого в судовому засіданні.

Із проведеного узагальнення вбачається, що всіма місцевими загальними судами області затверджені Положення про службу судових розпорядників.

Згідно наказу ДСА України від 18.07.2011 №113, судовим розпорядникам надано право складати протоколи про адміністративні правопорушення за ч.2 ст. 185-3 КУпАП (прояв неповаги до суду).

Станом на 1 січня 2012 року штатна чисельність судових розпорядників місцевих, районних, міських, міськрайонних судів області залишилась,  незмінною  у   порівнянні   із   штатною  чисельністю станом на 1 січня 2011 року, та становить 25 осіб. Усі наявні штатні одиниці посад судових розпорядників заповнені повністю.

Незмінною залишилась також  штатна чисельність апеляційного суду Волинської області - 4 особи, станом на 01.01.2012 одна посада судового розпорядника є вакантною.

Згідно норм комплектування судів загальної юрисдикції посадами старших судових розпорядників та судових розпорядників, затверджених наказом ДСА України від 12.07.2005 №79 – оптимальним критерієм комплектування місцевих загальних судів посадами судових розпорядників є співвідношення однієї посади судового розпорядника до двох суддів. З врахуванням зазначених норм укомплектований лише Камінь-Каширський районний суд Волинської області. Окрім того, вищезгадані норми передбачають по одній посаді старшого судового розпорядника в апараті суду. Жоден місцевий загальний суд області не укомплектований посадою старшого судового розпорядника.

Станом на 01.01.2012 жоден судовий розпорядник місцевого загального суду Волинської області не забезпечений форменим одягом, у зв’язку з тим, що відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України «Про економію бюджетних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів» придбання форменого одягу протягом 2009-2012 років не проводилося.

Відповідно до Правил носіння форменого одягу працівниками служби судових розпорядників та розміщення на ньому знаків розрізнення, затверджених наказом ДСА України від 01.10.2004 №17/04, носіння форменого одягу працівниками служби судових розпорядників під час виконання службових обов’язків обов’язкове.

З метою забезпечення форменим одягом судових розпорядників місцевих загальних судів області, 12.05.2011 за вих. № 784/03-22, теруправлінням на адресу ДСА України було скеровано заявку на забезпечення форменим одягом, спорядженням та знаками розрізнення працівників служби судових розпорядників місцевих загальних судів Волинської області на 2012 рік. Згідно вказаної заявки, із загальної кількості працюючих судових розпорядників: 24 особи подали заявки на забезпечення формених одягом - 20 чоловіків та 4 жінки.  У зв’язку із кадровими змінами, 07.11.2011 за вих. №1871/03-22 до ДСА України була скерована додаткова заявка на забезпечення форменим одягом судового розпорядника Луцького міськрайонного суду.

 

Протягом періоду, що аналізується, теруправлінням не проводилися семінарські навчання із судовими розпорядниками, у зв’язку із відсутністю нових Інструктивних матеріалів щодо організації роботи судових розпорядників та обмеженим кошторисом видатків місцевих загальних судів. У 2010 році спеціалістами сектору було розроблено пам’ятку щодо організації діяльності служби судових розпорядників, правил носіння форменого одягу та порядку подачі звітної інформації. Накази та листи ДСА України щодо організації діяльності служби судових розпорядників, які надходили до теруправління протягом 2011 року, скеровувалися до відома судів.

Слід відмітити, що судовий розпорядник Володимир-Волинського міського суду Сахарук М.В. в липні 2011 року пройшов навчання з підвищення кваліфікації у Львівському регіональному відділі центру ДКФМУ за курсом «Боротьба з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму».

Згідно п.п. «а» п.2  наказу Державної судової адміністрації України від 29.12.2004 №243/04 (зі змінами та доповненнями), звіт про роботу підрозділу служби судових розпорядників місцевих районного, районного у місті, міського, міськрайонного та апеляційного судів подається вищевказаними судами до територіального управління Державної судової адміністрації відповідного регіону щомісяця до 5 числа після звітного періоду.

 Протягом 2011 року місцевими загальними судами Волинської області звіти подавалися у встановлені терміни. Виявлено одне порушення виконавської дисципліни судовим розпорядником Луцького міськрайонного суду - звіт за січень-квітень 2011 року було подано 10.05.2011, що не дозволило спеціалісту сектору вчасно подати зведену форму звітності до ДСА України. Варто зауважити, що під час опрацювання щомісячних звітів судових розпорядників місцевих загальних судів області, виявлялися арифметичні помилки та відсутність показників в окремих рядках звіту.

Як вбачається зі зведеного звіту про роботу підрозділів служби судових розпорядників за 2011 рік,  усього судовими розпорядниками апеляційного суду Волинської області та місцевих судів отримано та фактично виконано 16277 заявок на забезпечення проведення судового засідання, що на 20,1% менше, ніж у попередньому звітному періоді (у 2010 році отримано та виконано 20361 заявку) з них: міськими, районними, міськрайонними судами – 11801 заявку (на 4,9% менше, ніж у 2010 році), апеляційним судом Волинської області – 4476 заявок (на 43,8 % менше, ніж у 2010 році).

Слід відмітити, що найбільшу кількість заявок на забезпечення проведення судового засідання місцевими загальними судами становлять заявки по цивільних справах – 6154 заявка  (52,1 % від загальної кількості отриманих та фактично виконаних заявок міськими, районними, міськрайонними судами у 2011 році), що на 0,1% менше у порівнянні із отриманими та забезпеченими заявками вказаної категорії справ у 2010 році (у 2010 році отримано та виконано 6158 заявок), по кримінальних справах - 3544 заявок (30,03%), що менше на 6,8% (у 2010 році отримано та виконано 3804 заявки), по адміністративних справах – 2103 заявки (17,8%), що менше на 13,9% (у 2010 році отримано та виконано 2441 заявка).

У зв’язку із відсутністю у звіті про результати роботи підрозділів служби судових розпорядників апеляційного суду та місцевих загальних судів рядків щодо отримання та фактичного виконання заявок на забезпечення проведення судового засідання по справах про адміністративні правопорушення, судовими розпорядниками місцевих загальних судів області заявки по вказаній категорії справ, обліковуються у рядку «адміністративні справи».

Із проведеного аналізу вбачається, що протягом звітного періоду судовими розпорядниками місцевих загальних судів області було забезпечено проведення 3544 судових засідань по кримінальних справах (відповідно до показників відомчих звітів усього у 2011 році розглянуто 3271 кримінальну справу). Вказана різниця між розглянутими справами та забезпеченими судовими засіданнями утворилася, у зв’язку з тим, що судовими розпорядниками окремих судів області (Володимир-Волинського та Нововолинського міських, Ковельського міськрайонного, Горохівського, Іваничівського, Локачинського, Любомльського, Ратнівського, Рожищенського, Старовижівського, Турійського районних судів) забезпечувалося проведення декількох судових засідань по одній кримінальній справі, а також забезпечувалися подання про звільнення від відбуття покарання та розгляд скарг приватного  обвинувачення, що свідчить про належну організацію роботи в частині забезпечення судових засідань по кримінальних справах, у вищевказаних судах області. У 2010 році судовими розпорядниками місцевих загальних судів області було забезпечено проведення 3804 судових засідань по кримінальних справах (усього у 2010 році розглянуто 3293 кримінальні справи).

Судовими розпорядниками місцевих загальних судів області протягом 2011 року забезпечено проведення 6154 судових засідань по цивільних справах, що становить 35,5% від загальної кількості розглянутих цивільних справ (позовного та окремого провадження) – у 2011 році розглянуто 17345 справ вказаних проваджень.  За 2010 рік судовими розпорядниками вказаних судів забезпечено проведення 6158 судових засідань по цивільних справах, що становило 27,9% від загальної кількості розглянутих цивільних справ (позовного та окремого провадження) – у 2010 році розглянуто 22 045 справ вказаних проваджень.

У 2011 році судовими розпорядниками місцевих загальних судів області забезпечено проведення 2103 судових засідань по адміністративних справах, що становить 2,6% від загальної кількості розглянутих адміністративних справ – у 2011 році розглянуто  79723  справ вказаного провадження. Протягом 2010 року забезпечено проведення 2441 судового засідання по адміністративних справах, що становить 12,3% від загальної кількості розглянутих адміністративних справ – у 2010 році розглянуто  19851  справу вказаного провадження.

Слід відмітити, що у 2011 році серед трьохскладових місцевих місцевих загальних судів області найбільшу кількість судових засідань по кримінальних, цивільних та адміністративних справах забезпечено судовими розпорядниками Локачинського районного суду - 575, а найменше судовими розпорядниками Шацького районного суду - 168; серед чотирьохскладових судів найбільше забезпечено судовими розпорядниками Горохівського районного суду – 1696, а найменше судовими розпорядниками Ратнівського районного суду - 248; серед п’ятискладових судів найбільше забезпечено судовими розпорядниками Любомльського районного суду – 596, а найменше судовими розпорядниками Ківерцівського районного суду – 386. Варто зауважити, що протягом 2011 року судовими розпорядниками Нововолинського міського суду забезпечено проведення – 1263 судових засідань; Ковельського міськрайонного суду -1058; Володимир-Волинського міського суду – 971; Луцького міськрайонного суду – 928.

У 2011 році судовими розпорядниками місцевих загальних судів області припинено 198 правопорушень, що менше на 18,2% у порівнянні із аналогічним звітним періодом 2010 року (протягом 2010 року припинено 242 правопорушення).  У залах судового засідання припинено 46 правопорушень, менше на 20,7% (у 2010 році - 58), у приміщенні суду – 152, менше на 17,4% (у 2010 році -184). Окрім того, 1 особу затримано і передано до органів внутрішніх справ, тоді як у 2010 році - 14.

 

 Відповідно до показників зведеного звіту про роботу служби судових розпорядників за 2011 рік, місцевими загальними судами області не було жодної особи затриманої і переданої до органів внутрішніх справ за ст.185-3 КУпАП. Під час перевірки показників звіту зведеного форми №3 про розгляд судами справ про адміністративні правопорушення та щодо осіб, які притягнуті до адміністративної відповідальності за 2011 рік виявлено, що місцевими загальними судами області розглянуто 10 справ за вищевказаною статтею.  

 

Після опрацювання інформації, наданої судами з’ясовано наступне: судовими розпорядниками Горохівського, Камінь-Каширського, Ківерцівського районних судів складено по одному протоколу за ст. 185-3 КУпАП, судовим розпорядником Іваничівського районного суду - два протоколи за даною статтею. Вказані протоколи обліковані в журналі обліку матеріалів про адміністративні правопорушення, на виконання наказу ДСА України від 18.08.2011 №113. За наслідками розгляду протоколів за ст.185-3 КУпАП, суддями вищевказаних судів винесено постанови про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу. У зв’язку з чим, зазначеними судами у рядку 4 звіту  судового розпорядника (затримано правопорушників і передано до органів внутрішніх справ) особи, притягнуті до адміністративної відповідальності за ст. 185-3 КУпАП не обліковувалися.  

 

Любешівським, Любомльським районними судами розглянуто по одній справі, а Луцьким міськрайонним судом розглянуто 3 справи за ст.185-3 КУпАП із винесенням постанов про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу. Вказаними судами повідомлено, що протоколи за  ст.185-3 КУпАП складалися секретарями судових засідань та секретарями суду. Звертаємо увагу судів, що відповідно до п. 3.2 Розділу ХІІ «Прикінцевих положень» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 №2453, який набрав чинності 30.07.2010, секретарі судових засідань та секретарі суду позбавлені права складати протоколи за ст. 185-3 КУпАП.  У зв’язку з чим, рекомендуємо керівникам апаратів посилити контроль в частині вчасного внесення відповідальними особами змін до контрольних примірників кодексів та інших законодавчих і нормативно-правових актів наявних у судах, ознайомлення працівників апаратів судів зі змінами у чинному законодавстві України. Судовим розпорядникам наголошуємо на неухильному дотриманні вимог законодавчих, нормативно-правових та інструктивних матеріалів, які регламентують їхню діяльність, виконанні посадових обов’язків, передбачених Положеннями та посадовою інструкцією, вчасному і достовірному внесенні записів до відповідних журналів. Оскільки, звіт судового розпорядника не відповідає вимогам Положення та наказу ДСА України від 18.07.2011 №113, судовим розпорядникам рекомендуємо в рядку 4 звіту обліковувати лише протоколи по ст. 185-3 КУпАП, за наслідками яких винесено постанови про передачу порушників до органів внутрішніх справ, а протоколи за ст. 185-3 КУпАП по яких накладені інші адміністративні стягнення, обліковувати в примітці до звіту.

Як вбачається із узагальнення у 2011 році вцілому, зменшилася кількість отриманих та фактично виконаних заявок на забезпечення проведення судового засідання апеляційним судом Волинської області та місцевими загальними судами області.

Найбільше судові розпорядники місцевих загальних судів області залучалися до участі в цивільних справах, а найменше – до участі в адміністративних (в тому числі і по справах про адмінправопорушення).

За період, що аналізується, скарги на дії судових розпорядників місцевих загальних судів Волинської області до ТУ ДСА України в Волинській області не надходили. Жоден судовий розпорядник до дисциплінарної відповідальності не притягувався.

Відповідно до показників аналізу можна стверджувати, що стан організації роботи служби судових розпорядників місцевих районних, міських, міськрайонних судів Волинської області у 2011 році  продовжує перебувати на задовільному рівні та потребує покращення.

З метою покращення якісного рівня організації роботи служби судових розпорядників, головам місцевих загальних судів рекомендуємо, відповідно до п.3 ст.24 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» контролювати ефективність діяльності судових розпорядників. Керівникам апаратів місцевих загальних судів області рекомендуємо продовжувати здійснювати контроль за організацією роботи служби судових розпорядників; не залучати судових розпорядників до виконання функцій, не передбачених посадовими інструкціями та Положенням.

Судовим розпорядникам при виконанні своїх обов’язків рекомендуємо: неухильно дотримуватися вимог законодавчих, нормативно-правових та інструктивних матеріалів, які регламентують їхню діяльність; виконувати свої посадові обов’язки, передбачені Положеннями та посадовою інструкцією; організовувати та планувати свою роботу; складати річні плани індивідуального навчання; займатися самоосвітою; вчасно і достовірно вносити записи до журналу обліку розпоряджень керівників суду і суддів щодо організації заходів для забезпечення проведення судового засідання  та журналу обліку матеріалів про адміністративні правопорушення; сприяти співпраці із правоохоронними органами.

 

 

Сектор організації роботи з ведення

судової статистики, судового діловодства

та архіву судів, організації служби

 

судових розпорядників